~~ Airmata Aleyssa ~~ Bab 4

"Syukur alhamdulillah dengan setiap ujianMu ya Allah...aku tidak akan jadi setabah ini kalau bukan kerana dugaanMu,aku tidak akan setenang ini kalau bukan mengingatiMu..dulu aku tidak tahu apa yang perlu dilakukan untuk menenangkan fikiran tapi kini aku tahu satu-satunya penawar yang paling membahagiakan diriku..syukur padaMu ya Allah..walaupun terlalu sukar hidup ini tapi kini aku cukup bahagia kerana lebih mencintaiMu".. senyuman Aleyssa akhirnya terukir di bibir keringnya.Dia tahu itulah satu-satu jalan baginya yang mampu mendamaikan kedukaannya.Saban hari Aleyssa tidak putus-putus berdoa,bibirnya tidak lekang dari berzikir,matanya tidak sesekali memanjangkan lena untuk bangun di tengah malam,semuanya kerana terlalu mengharapkan keredhaan dari Allah s.w.t.Aleyssa sedar selama ini dia terlalu taksub untuk mengingatiNya,terlalu malas untuk mempelajari setiap isi kandungan Al-Quran yang telah banyak mengubah hidup Aleyssa."...Ya Allah...ampunkan dosa hambaMu ini Ya Allah... rintih Aleyssa.Dia sangat menyesal kerana terlalu lewat mengenali Allah sehingga bermacam-macam keluhan yang tidak sepatutnya mencaci Allah."...Aku malu Ya Allah..aku terlalu hina,diriku terlalu kotor..aku telah banyak berdosa kepadaMu...ampunkanlah aku ya Allah..aku takut dengan azabMu..aku tidak mahu tergolong di antara orang-orang yang Engkau murkai..aku takut api neraka.."..rintih Aleyssa lagi.Telekungnya basah dengan airmata penyesalan yang teramat sangat."Ya Allah..aku tidak meminta kebahagiaan di dunia yang sementara ini tetapi aku impikan kebahagiaan yang abadi di akhirat kelak.Aku pintakan istana syurga,aku ingin mula menanam pohon-pohon syurga di dunia untuk persiapan menawan syurgaMu..aku ingin memiliki cintaMu ya Allah,aku tahu ujian ini tanda kasih sayangMu terhadap diriku..".Aleyssa berusaha sedaya upaya untuk berubah dari segi akhlak dan penampilan.Akhirnya dia mengambil keputusan untuk berpurdah.Tidak ada niat yang terselindung selain ikhlas kerana Allah.Aleyssa tidak pernah membazirkan masa untuk bersosial di Facebook lagi dan tumpuannya kini hanyalah pada buku-buku agama.Itulah rutin harian Aleyssa yang semakin hari telah banyak berubah.Isteri-isteri Nabi menjadi ikutan dan panduan Aleyssa untuk menjadi isteri solehah.Tidak ada lagi suara lunaknya yang mendayu-dayu apabila dihimpit kesedihan.Setiap gerak geri dan tutur kata Aleyssa semakin mempersona setiap kawan-kawannya yang datang berkunjung.Dalam nada lembut dan bersopan santun Aleyssa merendahkan diri tanpa sedikitpun perasaan riak.Aleyssa berusaha melawan setiap perasaan negatif yang tidak pernah  sunyi dari bisikan syaitan yang datang untuk menghasut.Setiap pelajaran yang dibaca Aleyssa digunakan sebaik-baiknya supaya tidak tertipu dengan tipu daya syaitan.Aleyssa tersenyum puas."aku berjaya mengawal perasaanku..Alhamdulillah..semuanya keranaMu ya Allah..".Setiap manusia yang diuji pastinya akan hilang kewarasan sehingga ada yang sanggup mengorbankan nyawa di tangan sendiri.Tetapi ingatlah,sesiapa yang membunuh diri atas apa jua alasan tidak akan ada perhitungan dan pastinya penyesalan yang mengiringi dan berterusan buat selama-lamanya.

No comments: